woensdag 30 mei 2012

Jaap van Ginneken

Het enthousiasme virus : hoe gevoelens zich explosief verspreiden nu iedereen online is
Business Contact 2012, 208 pagina's - € 16,95

Lenen als E-book via bibliotheek.nl

Wikipedia: Jaap van Ginneken (1943)

Korte beschrijving
Mede dankzij sociale media verspreiden stemmingen en emoties zich razendsnel over de wereld. De snelheid en de mate waarin mensen elkaar beïnvloeden, heeft grote invloed op de realiteit. We zien verschuivingen in de publieke opinie optreden en revoluties beginnen op Facebook. In zijn nieuwe boek legt dr. Jaap van Ginneken, media- en massapsycholoog en auteur van een groot aantal publicaties op het gebied van de massapsychologie, uit hoe deze stemmingsbesmetting te werk gaat. Welke psychologische factoren hierbij een rol spelen, hoe moderne media ingezet wordt in het beïnvloeden van stemmingen en welke kansen en bedreigingen er kleven aan de massale inzet van deze media. Hij illustreert zijn betoog met uiteenlopende voorbeelden en gaat in op de nieuwste technologische ontwikkelingen en mogelijkheden tot realtime analyses en opninieonderzoeken. Het boek is voorzien van uitgebreide eindnoten en een literatuurlijst. Een toegankelijke publicatie over een actueel fenomeen met grote maatschappelijke implicaties. Met enkele illustraties in zwart-wit, eindnoten, een literatuuropgave en register.

Fragment uit  het Voorwoord
Plotselinge massale stemmings-verschuivingen met betrekking tot een kwestie in de publieke opinie lijken dan ook steeds vaker voor te komen. Vooral sinds het begin van de 21ste eeuw. Nu elektronische links woorden en beelden steeds sneller doorgeven. Je kunt je eigen reacties delen met anderen in het land en de wereld, 'live' en 'in real time' door alleen maar even kort een schermpje aan te raken.
Het is belangrijk om dit te onderkennen, en te leren ermee om te gaan. Dit boek helpt je inzicht te krijgen in de kansen en bedreigingen daarbij, voor onze kracht en zwakheden Maar tegelijk moet het ook leuk zijn om te lezen. (pagina )

Fragment uit 7. Sociale netwerken, informatie en schuivende normen
Informatie, stemmingen en gedragspatronen worden door mensen aan elkaar doorgegeven - in steeds wijdere kringen. We ondergaan allemaal die invloeden: niet alleen van mensen die nabij zijn, maar soms ook voorbij de horizon. Dit geldt overduidelijk ook voor cultuur, en voor de grote religies.
  Het zijn niet alleen de genen van die bevolkingsgroepen die zich hebben verspreid, maar ook de memen. Ze lijken allemaal door de knooppunten en verbindingen van sociale netwerken te stromen. Er worden dus door mensen niet alleen echte epidemieën en ziektegedrag aan elkaar doorgegeven, maar ook gezond gedrag en zelfs geluk. (pagina 117)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen