vrijdag 25 mei 2012

Stéphane Hessel

Doe er iets aan!  : gesprekken met Gilles Vanderpooten
Van Gennep 2011, 84 pagina's - € 6,90

Oorspronkelijke titel: Engagez-vous! : entretiens avec Gilles Vanderpooten (2011)

Wikipedia: Stéphane Hessel (1917)

Korte bespreking
Richtte oud-diplomaat Hessel (Berlijn, 1917; Franse naturalisatie in 1937) in 'Neem het niet!' ('Indignez-vous!', 2010) rechtstreeks aan de jongere generaties een bewogen oproep tot actief burgerschap, in 'Doe er iets aan!' ('Engagez-vous!', 2011) voert hij met journalist Vanderpooten (Toulouse, 1985) in die zin een diepgravend vraaggesprek, waarin hij pleit voor culturele, spirituele en ethische verrijking, voor een sociale en solidaire economie naast de markteconomie, voor een houdbare wereld. Waar de individuele staat niet meer het hoofd kan bieden aan de complexe uitdagingen, zijn dichter geweven netwerken van burgerschapsorganisaties, is overgang op termijn van nationaal burgerschap naar wereldburgerschap, is wereldomvattende legitimiteit een noodzaak. Hessel blikt illustratief terug op de weg die hij heeft afgelegd, op zijn engagement en ontvouwt strategische opties. Als bijlagen zijn toegevoegd de 'Universele Verklaring van de Rechten van de Mens' en het 'Programma van de Nationale Raad van het Verzet', basis voor het Franse sociale model. Pocketuitgave; normale druk.

Fragment uit het hoofdstuk Vooruitzien naar morgen
We kunnen altijd geluk hebben ... Mijn leven is getekend door geluk. Ik heb enorm veel geluk gehad. Ik heb dingen beleefd die slecht afliepen, maar waar ik goed van af ben gekomen. Zo projecteer ik dat geluk op de geschiedenis. De geschiedenis kan gelukkige toevallen opleveren: geloof daarin kun je optimisme noemen. En daarbij toegeven dat dat niet altijd het geval is. Als mijn leven voor mij bevestigt dat het geluk wint, dan kan ik zeggen dat ook bij de ernstigste problemen die we op ons pad vinden de mogelijkheid om ze tegemoet te treden en ze overwinnen groeiende is. (pagina 6)

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen