donderdag 1 november 2012

Hennie Gosselink


Mijn naam is Hennie Gosselink en ik ben blij dat ik" Lezers van stavast" heb leren kennen.
Ik hoop nu boeken te vinden die me raken en aansluiten bij mijn interesses.
Na mijn loopbaan bij het onderwijs heb ik theologie gestudeerd.
Die studie zet je aan tot het lezen van boeken die er toe doen.
Uit de lijst van Stavast heb ik nu weer zo'n parel(tje) aangereikt gekregen:
het boekje: "Laat je niet regeren door angst maar door moed ", door Joachim Gauck.
Dat doet me denken aan Dorothée Sölle en andere theologen uit de jaren '80 - '90 van de vorige eeuw. Het woord vrijheid was toen een hot-item, denk aan bevrijdingstheologie.
Nu blijkbaar weer (of nog).
Met  één verschil: Toen werd de nadruk gelegd op vrijheid van denken.( Gauck: Die Gedanken sind frei ), nu van handelen.( Gauck:  mit Mut ).
Is dat zo ?
Daar wil ik meer over lezen.

Aanvulling op 26 november 2012
Mijn zoektocht naar de betekenis van "vrijheid" is in een volgende fase gekomen dankzij het boek  Rechtvaardigheid door Michael J.Sandel.
"Vrijheid" is volgens de schrijver eigenlijk een modern begrip, als je zoekt naar een term om de beste samenlevingsvorm te duiden, nl. pas vanaf Kant - 18 de eeuw.
Aristoteles (300 v. Chr.) vond  "deugdzaamheid " belangrijker.
Vindt u dat een verouderd, religieus -getint woord?
Lees dit boek en u bent weer helemaal bij in 2012 , 2013 . ( In Amerika, dat wel .)

Nu op zoek naar Nederlandse vrijheid.

( Wie weet stelt iemand ooit de vraag:  Waarom bent u zo geïnteresseerd in vrijheid ?)

Terug naar De Lezers van Stavast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen