maandag 5 november 2012

Herman Denneboom


Hoewel al veertig jaar wonend in het Brabantse Heesch, dient eerlijkheidshalve vermeld te worden dat ik Twentenaar van origine ben. Je weet maar nooit! Geboren (1942) en getogen in een ‘warm Twents nest’. Ik bewaar dan ook hele fijne herinneringen aan mijn jeugd. Het gezin had zijn ‘roots’ in de zakelijke wereld.  Ik zou de derde generatie in het familiebedrijf gaan vertegenwoordigen (houtimport en verwerking). 

Werk en studie
Ter voorbereiding volgde ik een bedrijfskundige opleiding met accent op  internationaal management (Nyenrode). Een loopbaan in de grootindustrie diende zich echter aan. Ik zou – zo bleek later – niet meer in het familiebedrijf terugkeren. Het nieuwe bedrijf – de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie - transformeerde zich met andere bedrijven - waaronder Organon - in korte tijd tot ‘multinational’ AKZO. De twee divisies Zout-Chemie en Pharma zijn van 1967 tot 2004 mijn werkterrein geweest. Tussentijds een aanvullende MBA opleiding (Business Administration) in Frankrijk gevolgd. Het internationale bedrijfsgebeuren en het begeleiden van mensen zijn zaken, die mij in mijn werk zeer hebben aangesproken en dus ook veel voldoening hebben gegeven. 

In 2004 beëindigde ik mijn actieve loopbaan en ging toen als gepensioneerde en zelfstandige doen waar ik in mijn werk ook altijd al veel plezier aan had beleefd, nl. het coachen van  mensen in hun loopbaanontwikkeling. Het zijn bij mij vooral de ‘de dertigers’ geweest, die in het recente decennium er in geslaagd zijn een andere wending aan hun carrière te geven om zo meer zin en plezier aan hun werk te beleven.
Die laatste taak heb ik als ‘de kroon op mijn werk’ ervaren!

Privé
In de recreatieve sfeer heb ik als sportman meerdere sporten kunnen beoefenen, waar ik meestal na enige tijd naast de sportieve beoefening mij ook met bestuurlijke taken in die takken van sport heb bezig gehouden.

Met het ouder worden komt de interesse naar voren om mij meer te gaan verdiepen in onderwerpen als filosofie, psychologie, humanisme en culturele zaken (vooral lezen en schrijven). De aandacht is dan vaak gericht op zingeving en zelfreflectie.

Het Stavast leesproject van Bibliotheek Maasland is één van die interesse gebieden en voorziet wat dat betreft zeker in een behoefte. Enerzijds de individuele verdieping door lezen en studie op verschillend maatschappelijk terrein, anderzijds de mogelijkheid om in groepsverband daarover van gedachten te kunnen wisselen.
Kortom, het Stavast lezersproject is een boeiende bezigheid met het nodige perspectief! 

Gelezen boeken in het Stavast project (2012)
35    De Eeuw van Azië – Kishore Mahbubani
36    Irrationaliteit – Stuart Sutherland
37    De Schuldenberg – Jaap van Duijn
38    Tot hier heeft de Heer ons geholpen (*) – Herman Vuijsje
39    Religie voor Atheïsten (*)– Alain de Botton
40    De Geopolitiek van Emotie – Dominique Moïsi
41    De Seizoenen van de Tijdgeest – Tom Kniesmeijer
42    De Verovering van de Vrijheid - Alicja Gescinska
43    God bestaat niet en Jezus is zijn Zoon (*, 2011) – Klaas Hendrikse
44    De Hoogmoedigen – Marcel Metze
45    Geloven in een God, die niet bestaat (*, 2007) – Klaas Hendrikse
 
Terug naar De Lezers van Stavast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen