dinsdag 25 december 2012

Hennie Gosselink, een van de Lezers van Stavas, stuurde op kerstavond onderstaande tekst op. Waarin ze het boek van Notker Wolf koppelt aan de aanstaande lezing van Peter Westbroek en een artikel op dit blog over dat boek (waarin o.a. James Lovelock van de Gaia-theorie genoemd wordt).

Kerstvakantiehuiswerk.    24 dec. 2012

Dag Hans en alle andere Lezers van Stavast.

Even geklikt op de teksten van Lovelock.
Wat angstaanjagend !
De wereld vergaat niet maar het mensdom wel !
Vreemd dat Engeland blijft bestaan .
Grapje ?

Nu mijn gelezen boek: Waarop wachten wij. Een monnik klaagt het avondland aan.
Door Abt Notker Wolf.

Na een prachtig, bijna opruiend eerste hoofdstuk volgt de uitleg van de oproep.( zie titel)
Een belangrijk woord dat de schrijver steeds weer gebruikt is: " de achtenzestigers".
Daar heeft Abt Wolf blijkbaar iets mee te verhapstukken !
Wat zegt hij hierover ?
Uitleg : De " achtenzestigers" zijn jonge Duitse mensen die in 1968 gingen rebelleren
tegen het gezag.
Het begon in München, de stad waar Wolf zelf studeerde en waar hij zijn bewondering
voor popmuziek en zijn gitaarspelen aan overgehouden heeft.
Wat bezielde die studenten ?
Ze konden het schuldgevoel : kinderen van Nazi - Duitsland te zijn niet langer dragen.
De totale verloedering sloeg toe. Vrijheid werd ongebondenheid, anti- autoritair, eigenlijk
dus als reactie op het Nazisme.
blz.75 : " Dat erfgoed is ondraaglijk"
blz.77 : " Het doel van de Duitse cultuurrevolutie is de bevrijding van de schuld van de vaders.
De oude orde wordt op drie vlakken bevochten; op het vlak van de politiek, van de inrichting
van het leven en dat van de opvoeding, kortom een zuiveringsproces.
Er kwam geen nieuwe invulling van vrijheid, eerder een onverdraagzaamheid, nihilisme,
Overal tegen zijn, gewetenloos leven.
Wolf noemt deze Duitse cultuurrevolutie net zo belangrijk als de Franse Revolutie.
Geen God meer, geen hiernamaals, geen vaders, geen schuld, geen verantwoordelijkheid,
geen schaamte, kortom geen geweten. Alle respect is verdwenen.
Er is alleen nog een elfde gebod : " Laat je niet pakken."

Nu mijn verbazing.

Dat is me nog al wat, wat Wolf schrijft !
Maar....... " de achtenzestigers" is een mij totaal onbekende uitdrukking.
Ik ken " de vijftigers"' iets heel anders.
Is mij dat allemaal ontgaan in die tijd?
Ik leefde toen toch ook, en hoe ! Ik zat midden in de kleine kinderen.
Was ik daardoor zo afgeleid van het wereldnieuws ?

In Nederland bestond toen wel zoiets als de " provo's", " flower power" , lange haren
drugsgebruik , popmuziek, kapotte kleren dragen, vrije sex enz.
Daarover lees ik nauwelijks iets in dit boek.
Bovendien hadden wij Nederlanders toch niets " af te rekenen " met het Naziverleden .
Is het Avondland alleen Duitsland ?
Geldt de oproep alleen hen ?

Dan gaat me een licht op!
Hé , in die tijd studeerde mijn Duitse schoonzoon ( liefhebber van Heinrich Heine )
Germanistiek in München.
Hij is ooit verhuisd naar Nederland. Waarom .?  Toch eens met hem over hebben.

En wat vinden jullie lezers ?

Ook zo geboeid door die Duitse revolutie?
Of leefde je toen nog niet en heb je er later over gehoord bij Geschiedenis ?

Ben ik de enige die de impact ervan niet kent?


En nu?

Ik kan het niet laten Abt Notker Wolf gerust te stellen.

Mijn lieve kleinzoon ( met een Joodse voornaam ) , 14 jaar, tweede klas gymnasium
voorsprong bij Duits, milieubewust, gaat naar het kerstbal op school ( 2012) in een
Colbertje, wit overhemd en dasje. Hij turnt als Epke Zonderland, roeit, rijdt paard en
speelt viool. Kortom een brave, stoere jongen om trots op te zijn!
Toen hij mij gisteravond opbelde zei hij op het eind: Slaap maar lekker Oma!

Ik wou dat Abt Wolf dat ook eens zou horen uit de mond van zo'n jochie.

Trouwens
Zijn Duitse Opa, die vocht in W.O.II  wordt vergeleken met mijn Vader, die luitenant
was in W.O. I. Die laatste droeg zelfs een sabel bij zijn Nederlandse militaire uniform
op zijn trouwdag in 1919. Kun je nagaan !
Mooie foto's trouwens van beide mannen.


En zo zijn alle plooien weer glad gestreken.


Nu nog even dat milieuprobleem van Lovelock oplossen.

Gelukkig Nieuwjaar iedereen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen