zondag 2 juni 2013

John Armstrong

Minder piekeren over geld : hoe doe je dat
De Arbeiderspers 2013, 176 pagina's - € 14,95

Oorspronkelijke titel: How to worry less about money (2012)

Wikipedia: John Armstrong (1966) en zijn website en Artikel (met filmpje) op website School of Life.

Korte beschrijving
Deel uit de serie 'The School of Life' onderzoekt een van de grote levensvragen: onze eigen grote denkbeelden over geld en de rol die geld, bewust en onbewust, in ons leven speelt. De auteur onderzoekt de diverse aspecten die hierbij van belang zijn en probeert aan de hand van cases, stellingen, overwegingen, citaten en zijn eigen inbreng als filosoof, duidelijk te krijgen hoe we onze fantasie, zelfkennis, emotionele volwassenheid en ideeën over het leven en de samenleving kunnen inbrengen in de manier waarop we met geld omgaan. Het boek gaat over geldzorgen en nadrukkelijk niet over geldproblemen. Hoe verkrijg je meer geld, maar vooral: hoe leer je omgaan met minder? Hier wordt het verschil tussen behoeften en verlangens geanalyseerd en geprobeerd daartussen een evenwicht te vinden om in harmonie te leren zijn met je eigen financiële situatie. Met diverse 'huiswerkopdrachten', oefeningen, voorbeelden, leert de lezer financieel floreren. Achterin ruimte voor eigen aantekeningen. Een onderhoudend, stimulerend, 'spiegelend' en doelgericht boek dat helaas vrij onoverzichtelijk is ingedeeld.

Tekst op website uitgever - Verbreek je ongezonde relatie met geld.
Maakt geld gelukkig? Wetenschapper John Armstrong leert ons op een andere manier naar geld te kijken en het daardoor opnieuw – en meer - te waarderen. Dit boek zet deze traditionele manier van denken op zijn kop en onderzoekt onze eigenlijke houding ten aanzien van geld. Hoe motiveert geld ons? Op wat voor manier jaagt het ons angst aan? Wat doet het met onze identiteit? Dit boek geeft antwoord op al deze vragen.

Fragment uit het voorwoord
Dit boek gaat over geldzorgen. het gaat niet over geldproblemen. Dat is een cruciaal verschil. ()
Zorgen zeggen daarentegen  vaak meer over degene die zich zorgen maakt dan over hoe de wereld in elkaar zit.
Geldzorgen gaan over wat er zich in je hoofd afspeelt en niet over wat er op je bankrekening gebeurt.  Ze bewegen zich vrij in de tijd: ik ben bang dat ik vijftien jaar geleden in financieel opzicht een heel domme beslissing heb genomen. Ik ben bang dat mijn kinderen later, als ze volwassen zijn, niet genoeg geld hebben. Zorgen hebben te maken met onze verbeelding en emoties, niet met er zich in het hier en nu afspeelt.
De aanpak van geldzorgen is dus heel anders dan de aanpak van geldproblemen. Om onze zorgen aan te pakken moeten we aandacht besteden aan het denkpatroon (ideologie) en het normen- en waardenpatroon (cultuur) waardoor ons individuele leven wordt bepaald. (pagina 9-10)

Fragment uit interview in het Financieel Dagblad (zaterdag 22 juni 2013
Titel: 'Consumenten denken niet genoeg na over hun echte verlangens'
Vraag: Wat is volgens u de belangrijkste bijdrage die de menswetenschappen aan de ontwikkeling van het bedrijfsleven kunnen leveren?
John Armstrong: 'Het klinkt misschien vreemd, maar ik denk dat die er vooral in schuilt om consumenten te laten nadenken over hun verlangens. Consumenten worden steeds kritischer. Je ziet nu al dat er meer bewustzijn groeit rond de duurzaamheid van producten, inclusief de vraag of de goederen wel op een fatsoenlijke manier zijn geproduceerd.
Maar het gaat ook dieper: de menswetenschappen kunnen helpen om na te denken over het soort leven dat consumenten willen leiden en welke producten daarbij horen. Niet veel mensen doen dat met zo veel woorden, zij laten zich vaak door impulsen leiden.
In onze omgang met geld brengen we een levensvisie mee. Wat is echt belangrijk voor mij? Hoeveel geld is er nodig om dat te verwezenlijken? Wat is de beste manier om aan geld te komen? Wat is mijn economische verantwoordelijkheid ten opzichte van anderen? We zijn wel rijk, maar daarmee nog niet wijs.
Bedrijven die direct aan consumenten leveren, moeten zich steeds meer verdiepen in de vraag aan welke goederen en diensten consumenten zo veel waarde hechten dat zij er ook voor willen betalen. Geesteswetenschappers kunnen daarbij helpen om nieuwe denkkaders te ontwikkelen.'


Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen