donderdag 3 april 2014

Pepijn Vloemans

Survivalgids voor het consumptieparadijs : over geld, groei en geluk in tijden van crisis
Querido 2013, 173 pagina's - € 18,95

Meer informatie over Pepijn Vloemans (1984) en zijn Twitteraccount.

Korte beschrijving
We consumeren ons met z'n allen een slag in de rondte. Vloemans doet een poging om het belang van economische groei te duiden, drijfveren voor onze kooplust bloot te leggen, de relatie tussen bezit en geluk te leggen en duurzaamheid te belichten in de context van de moderne tijd. Hij gebruikt veel literatuurverwijzingen en citaten, onder anderen van grote denkers zoals Proust en Epicurus, hoewel hij soms te snel overgaat van de een naar de ander. Een handzaam boek, goed geschreven en opgebouwd, dat voldoende stof biedt tot nadenken. Het is een onderwerp dat de auteur persoonlijk raakt, met veel reflectie en ook twijfel over wat het 'juiste' is om te doen. Een praktische survivalgids zou je het niet willen noemen, daar is het toch wat te theoretisch voor en biedt het te weinig concrete oplossingen en handelsrichtingen. Vermakelijk en leerzaam, maar hier en daar te kort door de bocht.

Fragment uit de Inleiding
Tegelijk is de consumptie ook een sociale noodzaak geworden. Met enige overdrijving kunnen we dit vergelijken met de woorden van de Engelse filosoof Thomas Hobbes. 'Ik stel daarom één eigenschap voorop die alle mensen gemeen hebben,'schrijft hij in zijn beroemdste boek Leviathan (1651), 'een aanhoudende en rusteloze begeerte naar macht en nog meer macht, die pas eindigt met de dood.' Wie niet meedoet met de wedloop, raakt achterop. De luxe van gisteren is de noodzaak van vandaag. Ik geloof dat we beter af zijn wanneer we de competitie om status en prestige niet afmeten aan materieel bezit.
Steeds meer mensen nemen vrijwillig de ecologische waarden van de eenentwintigste eeuw aan: ze leven zonder auto of rijbewijs, zien vrije tijd als de grootste luxe, zijn vegetariër of veganist en beschouwen veel bezit niet langer als een symbool van status maar als een onnodige last. Ze vinden vrienden, familie en de kans op persoonlijke ontwikkeling op het werk belangrijker. Werken moet meer zijn dan geld verdienen. Of zoals een vriend van me het verwoordde toen hij net was afgestudeerd: 'Ik ga echt geen zeep verkopen.' (pagina 21-22)

Klik hier voor een artikel over zeeppompjes. En hier voor een ander, breder artikel.

Terug naar Overzicht alle titels

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te verwijderen